آخرین اخبار

ثبت برند

ثبت برند قبل از دانستن اینکه برای ثبت برند به چه چیزهایی نیاز است، ابتدا باید با آن کاربرد و مزایایش آشنا شوید. برند چیست؟ انجمن بازاریابی آمریکا برند یا نشان تجاری را یک طرح، نام، عبارت و یا هر ویژگی دیگری می‌داند که محصول یا خدمات مشخصی را عرضه می‌کند. شما به وسیله برند […]

اشتراک گذاری
۰۶ تیر ۱۳۹۷
کد مطلب : 1187

ثبت برند

قبل از دانستن اینکه برای ثبت برند به چه چیزهایی نیاز است، ابتدا باید با آن کاربرد و مزایایش آشنا شوید.

برند چیست؟

انجمن بازاریابی آمریکا برند یا نشان تجاری را یک طرح، نام، عبارت و یا هر ویژگی دیگری می‌داند که محصول یا خدمات مشخصی را عرضه می‌کند. شما به وسیله برند یا همان نشان تجاری، می‌توانید محصول و خدمات خود را از سایر رقبا جدا کرده و مطرح سازید.

نام انتخابی برای یک برند باید متناسب با محصولات و بیان کننده نوع خدمات آن باشد. برای انتخاب نام یک برند باید به چند نکته توجه کرد:

اسم خاص و مشهور نباشد.

اسم غیر اسلامی و غیر معقول نباشد.

نباید از نام جغرافیایی در در کنار نام تجاری استفاده کرد.

نباید شباهت بیش از ۵۰ % با یک نام تجاری دیگر داشته باشد.

 

مزایای استفاده از ثبت برند

اولین مزیت استفاده از ثبت برند این است که کسی نمی‌تواند از نام تجاری شما سوء استفاده کند، در نتیجه باعث امنیت شرکت، سازمان و یا ارگان شما می‌شود.

ثبت برند وسیله‌ای برای بازاریابی و شهرت شرکت‌ها است.

ثبت برند باعث تشویق شرکت‌ها برای بالا رفتن کیفیت محصولات می‌شود.

وجود برند یک بخش ضروری در موافقت نامه‌های اعطای نمایندگی است.

ثبت برند باعث می‌شود محصولات شرکت‌ها از یکدیگر متمایز و قابل تشخیص باشند.

تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که چرا باید برند خودتان را داشته باشید؟

بعد از اینکه یک برند به نام شما ثبت شود، شرکت یا سازمان شما حق انحصاری پیدا کرده و به وسیله آن می‌توانید از تولید کالاهای بی کیفیت با علائمی که شبیه برند شماست، جلوگیری کنید.

در واقع با ثبت برند، شرکت شما از سایر رقبا که محصولات مشابه با کیفیت پایین دارند، متمایز می‌شود.

شما می‌توانید با ثبت برند خود در جهان، در معاهدات بین المللی پروتکل مادرید، معاهده لیسبون و کنوانسیون مادرید قرار بگیرید. برای ثبت بین المللی یک برند، ابتدا باید آن را در کشور مبدا ثبت کرد و سپس به معاهده مادرید ارجاع داد.

یکی از مزایای ثبت برند به شکل بین المللی این است که اگر کشور مبدا دچار تحریم‌های اقتصادی شود، این تحریم‌ها شامل آن برند یا نام تجاری نخواهد شد.

این قانون حتی در مورد شهرها هم صدق می‌کند، اگر نام شهری مثل تبریز در معاهدات ثبت شود، آن شهر شامل تحریم نخواهد شد.

در نهایت اینکه برای ثبت برند یکسری قوانین وجو دارد که رعایت آنها الزامی است و ما آنها را در ذیل می‌آوریم:

ماده ۳۰- علامت، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

الف ـ علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
ب ـ علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.
ج ـ نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.

ماده ۳۱- حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات این قانون به ثبت رسانده باشد.
ماده ۳۲- علامت در موارد زیر قابل ثبت نیست:
الف ـ خلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد.
ب ـ نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.
ج ـ مراکز تجاری یا عمومی را به ویژه درمورد مبدأ جغرافیایی کالاها یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه کند.
د ـ عین علامتی باشد که قبلاً به نام مالک دیگری ثبت شده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدماتی است که به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فریب و گمراهی شود.
هـ ـ عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشان‌های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان‌های بین‌الدولی یا سازمان‌های که تحت کنوانسیون‌های بین‌المللی تأسیس شده‌اند، بوده یا موارد مذکور یکی از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن که توسط مقام صلاحیت‌دار کشور مربوط یا سازمان ذی‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.
ز ـ عین یا به طرز گمراه‌کننده‌ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران معروف است.
و عین یا شبیه آن قبلاً برای خدمات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد، مشروط بر آن که عرفاً میان استفاده از علامت و مالک علامت معروف ارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع مالک علامت قبلی لطمه وارد سازد.

ماده۳۳- اظهارنامه ثبت‌ علامت به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدماتی که ثبت برند برای آنها درخواست شده و براساس طبقه‌بندی قابل اجراء یا طبقه‌بندی بین‌المللی باشد، به اداره مالکیت صنعتی تسلیم می‌شود. پرداخت هزینه‌های ثبت برند بر عهده متقاضی است.
ماده ۳۴- درصورتی که اظهارنامه در بردارنده ادعای حق تقدم به شرح مذکور در کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی باشد که توسط متقاضی یا سلف او در هر کشور عضو کنوانسیون تقاضا شده‌است، طبق مفاد ماده (۹) این قانون رفتار می‌شود.

ماده ۳۵- متقاضی می‌تواند تا زمانی که اظهارنامه او هنوز ثبت‌ نشده، آن را مسترد کند.

ماده ۳۶- اداره مالکیت صنعتی، اظهارنامه را از لحاظ انطباق با شرایط و مقررات مندرج در این قانون بررسی و درصورتی که علامت را قابل ثبت بداند، اجازه انتشار آگهی مربوط به آن را صادر می‌کند.

ماده ۳۷- هر ذینفع می‌تواند حداکثر تا سی روز از تاریخ انتشار آگهی، اعتراض خود را مبنی بر عدم رعایت مفاد بند (الف) ماده (۳۰) و ماده (۳۲) این قانون به اداره مالکیت صنعتی تسلیم نماید. دراین صورت:
۱-  اداره مالکیت صنعتی رونوشت اعتراض‌ نامه را به متقاضی ابلاغ کرده و بیست روز به او مهلت می‌دهد تا نظر خود را اعلام کند. متقاضی درصورت تأکید بر تقاضای خود یادداشت متقابلی را به همراه استدلال مربوط به اداره مذکور می‌فرستد. در غیر این‌صورت اظهارنامه وی مسترد شده تلقی خواهد شد.
۲-  اگر متقاضی یادداشت متقابلی بفرستد، اداره مالکیت صنعتی رونوشت آن را دراختیار معترض قرار می‌دهد و با درنظر گرفتن نظرات طرفین و مواد این قانون تصمیم می‌گیرد که علامت را ثبت و یا آن را رد کند.

ماده ۳۸- پس از انتشار آگهی اظهارنامه و تا زمان ثبت علامت، متقاضی از امتیازات و حقوقی برخوردار است که درصورت ثبت برخوردار خواهد بود. با این حال هرگاه به وسیله متقاضی ثبت درباره عملی که پس از آگهی اظهارنامه ‌انجام شده، دعوایی مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل، علامت، قانوناً قابل ثبت نبوده‌ است، به دفاع خوانده رسیدگی و درمورد ثبت یا عدم ثبت علامت تصمیم مقتضی اتخاذ می‌شود.

ماده ۳۹- هرگاه اداره مالکیت صنعتی تشخیص دهد که شرایط مندرج در این قانون رعایت شده ‌است، علامت را ثبت کرده و آگهی مربوط به ثبت آن را منتشر و گواهینامه ثبت را بنام متقاضی صادر می‌نماید.

ماده ۴۰- حقوق ناشی از ثبت برند، مدت اعتبار و تمدید آن به شرح زیر است:
الف ـ استفاده از هر علامت که در ایران ثبت شده باشد، توسط هر شخص غیر از مالک علامت، مشروط به موافقت مالک آن است.
ب ـ مالک علامت ثبت شده می‌تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از علامت استفاده کند و یا شخصی که مرتکب عملی شود که عادتاً منتهی به تجاوز به حقوق ناشی از ثبت علامت گردد، در دادگاه اقامه دعوی نماید. این حقوق شامل موارد استفاده از علامتی می‌شود که شبیه علامت ثبت شده ‌است و استفاده از آن برای کالا یاخدمات مشابه، موجب گمراهی عموم می‌گردد.
ج ـ حقوق ناشی از ثبت برند، اقدامات مربوط به کالاها و خدماتی را که توسط مالک علامت یا با موافقت او به کشور وارد و در بازار ایران عرضه می‌گردد، شامل نمی‌شود.
د ـ مدت اعتبار ثبت برند ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن است. این مدت با درخواست مالک آن برای دوره‌های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر، قابل تمدید است. یک مهلت ارفاقی شش ‌ماهه که از پایان دوره شروع می‌شود، برای پرداخت هزینه تمدید، با پرداخت جریمه تأخیر، درنظر گرفته می‌شود.

ماده۴۱-  هر ذینفع می‌تواند از دادگاه ابطال ثبت برند را درخواست نماید. در غیر این‌ صورت باید ثابت کند مفاد بند (الف) ماده (۳۰) و ماده (۳۲) این قانون رعایت نشده ‌است. ابطال ثبت یک علامت از تاریخ ثبت آن مؤثر است و آگهی مربوط به آن نیز در اولین فرصت ممکن منتشر می‌شود. هر ذی‌نفع که ثابت کند که مالک علامت ثبت شده شخصاً یا به وسیله شخصی که از طرف او مجاز بوده ‌است، آن علامت را حداقل به مدت سه سال کامل از تاریخ ثبت تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ذینفع استفاده نکرده‌است، می‌تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند. درصورتی که ثابت شود قوه ‌قهریه مانع استفاده از علامت شده ‌است، ثبت علامت لغو نمی‌شود.

ماده۴۲- با رعایت این ماده و ماده (۴۳)، مواد (۳۱) تا (۴۱) این قانون در مورد علایم جمعی نیز قابل اعمال است. در اظهارنامه ثبت برند جمعی، ضمن اشاره به جمعی بودن علامت، نسخه‌ای از ضوابط و شرایط استفاده از آن نیز ضمیمه می‌شود. مالک علامت جمعی ثبت شده، باید اداره مالکیت صنعتی را از هرگونه تغییر در ضوابط و شرایط مذکور در صدر این ماده مطلع کند.

ماده ۴۳- علاوه بر موجبات ابطال مذکور در ماده (۴۱)، هرگاه خواهان ثابت کند که مالک علامت ثبت شده از آن به تنهایی و یا برخلاف ضوابط مندرج در ذیل ماده(۴۲) از آن استفاده کرده و یا اجازه استفاده از آن را صادر می‌کند یا به نحوی از علامت جمعی استفاده کند یا اجازه استفاده از آن را بدهد که موجب فریب مراکز تجاری یا عمومی نسبت به مبدأ و یا هرخصوصیت مشترک دیگر کالا و خدمات مربوط گردد، دادگاه علامت جمعی را باطل می‌کند.

ماده ۴۴- قرارداد اجازه بهره‌برداری از ثبت یا اظهارنامه ثبت برند باید به طور مؤثر کنترل اجازه دهنده بر کیفیت و مرغوبیت کالا و ارایه خدمات توسط استفاده‌ کننده را در برداشته باشد. در غیر این صورت یا در صورتی که کنترل به طور مؤثر انجام نگیرد، قرارداد اجازه بهره ‌برداری فاقد اعتبار خواهد بود.

ماده ۴۵- ثبت علامت جمعی یا اظهار نامه آن نمی‌تواند موضوع قرارداد اجازه بهره‌برداری باشد.

ماده ۴۶- اسم یا عنوانی که ماهیت یا طریقه استفاده از آن برخلاف موازین شرعی یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد و یا موجبات فریب مراکز تجاری یا عمومی را نسبت به ماهیت مؤسسه‌ای فراهم کند که اسم یا عنوان معرف آن است، نمی‌تواند به عنوان یک نام تجارتی به کار رود.

ماده ۴۷- با رعایت قوانین و مقررات ثبت اجباری نام‌های تجارتی، این قبیل نام‌ها حتی بدون ثبت، در برابر عمل خلاف قانون اشخاص ثالث حمایت می‌شوند. هرگونه استفاده از نام تجارتی توسط اشخاص ثالث، به صورت نام تجارتی یا علامت یا علامت جمعی، یا هرگونه استفاده از آنها که عرفاً باعث فریب عموم شود، غیرقانونی تلقی می‌شود.https://alirezamoghimi.ir/

دیدگاهتان را بنویسید