آخرین اخبار

خلاصه ای از حقوق اساسی

تعریف علم حقوق : دانشی که به تحلیل قواعد حقوقی وسیر تحول و زندگی بر آن می پردازد . شعبات گوناگون حقوق عمومی عبارت است از : حقوق اساسی ، حقوق اداری ، حقوق مالی ، حقوق جزا، حق تامین اجتماعی ، حقوق بشر    و نموه ای هم از خصلت  حقوق خصوصی برخوردار است  : […]

اشتراک گذاری
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
کد مطلب : 335

تعریف علم حقوق : دانشی که به تحلیل قواعد حقوقی وسیر تحول و زندگی بر آن می پردازد .

شعبات گوناگون حقوق عمومی عبارت است از : حقوق اساسی ، حقوق اداری ، حقوق مالی ، حقوق جزا، حق تامین اجتماعی ، حقوق بشر    و نموه ای هم از خصلت  حقوق خصوصی برخوردار است  : نظیر  حقوق کار

تعریف جامعه سیاسی : جامعه ای است که در آن مفاهیم زور اجبار قدرت و رابطه بین فرماروایان و فرمانبرداران بحث می شود .

تعریف قدرت سیاسی : قدرت سیاسی قوی ترین درجه الزام پذیری است .

قدرت سیاسی کاملترین قدرت موجود در جامعه است و نوع ویژه ای از قدرت است که نهاد بندی شده و از خلال دستگاهها و سازمانها تجلی می کند . حوزه فعالیت این گونه قدرت دولت – کشور – شکل دهنده آن نظام حقوقی حاکم است . قدرت سیاسی از مهم ترین عناصر دولت و حکومت و بارزترین محور وحدت جامعه و اتحاد مردم است .

تعریف سیاست :سیاست علمی است که همه شکل های رابطه های قدرت را در زمان و مکان های گوناگون بررسی می کند و جهت و چگونگی اعمال این قدرت را می نمایاند .

امور سیاسی شامل : مسائل مربوط به دولت ، ترتیب امور در کشور ، رهبری طبقات ، مسائل کشاکش بر سر قدرت سیاسی میان حزب ها و گروههای با نفوذ و غیره

تعریف حقوق اساسی : شاخه ای از حقوق ملی داخلی  و حقوق عمومی محسوب می شود که در مورد رابطه بین دولت و شهروند بحث می کند .

تاریخچه حقوق اساسی : به قرن ۱۸و دوران روشنفکری اندیشه نظام دمکراتیک و کنترل قدرت

موضوع حقوق اساسی : در مورد رابطه بین دولت و شهروند در محدوده قواعد حقوقی  بحث می کند

منابع حقوق اساسی : قانون اساسی – قانون عادی – آئین نامه های مصوب قوه مجریه – فرامین و احکام روسای کشور – عرف – دکترین – رویه قضائی

قانون اساسی : مبین اساسی ترین و بنیادی ترین قواعد مرتبط با مدیریت امور عمومی حدود وظایف و اختیارات نهادها و مقامات حکومتی و انواع حقوق و آزادی های ملت است .

رابطه بین حقوق اساسی و قانون اساسی :حقوق اساسی قانون اساسی را تفسیر می کند .

قانون عادی : مصوبات مجلس یا نهاد قانون گذاری را قانون عادی می گویند و قانون عادی اراده جامعه است که به وسیله نمایندگان واقعی مردم تنظیم و اعلام می شود .

آئین نامه های مصوب قوه مجریه : آیین نامه ها مقررات کلی و عادی هستند که معمولاً برای عموم  ایجاد حق و تکلیف می نمایند و ناشی از اعطای صلاحیت قوه مقننه به قوه مجریه و وظایف خاص قوه مجریه در مدیریت اجرائی کشور است .

فرامین و احکام روسای کشور : روسای کشورها به عنوان شخص اول کشور و بالاترین مقام رسمی دولت به منظور اداره امور حکومت و اتخاذ خط مشی ها و سیاست های ویژه می توانند فرامین و احکامی صادر نمایند که معمولاً برای مقامات و نهاد های حکومتی لازم الرعایه است .

عرف : عرف همان منابع نانوشته حقوق می باشد که در اثر گذر زمان و تکرار یک رفتار تقریباً متحد الشکل در میان مردم یا گروهی از آنها جنبه اعتقادی و لازم الاجرائی پیدا می کند و در واقع جزئی از ارزش ها باورها و سنت های مردم می گردد . . کشور انگلستان از جمله کشورها یی است که قانون اساسی نوشته ندارد و قواعد مرتبط با حقوق اساسی به شیوه عرفی شکل گرفته اند .

دکترین : آرا و نظرات حقوق دانان نقش بسیار موثر تری در شکل گیری تفسیر و اجرای قواعد حقوقی دارد .

رویه قضائی : چنانچه نسبت راجع به موضوعی آرای مشابه به کرار توسط دادگاهها یا در موضوعات مشابه آرای متعارض صادر گردد با ایجاد وحدت رویه بین آنها رویه قضائی شکل می گیرد . عنصر اصلی رویه قضایی رای دادگاه است .

اصول و مبانی نظری حقوق اساسی :کرامت انسانی – اصل برابری سیاسی – اصل عدم تبعیض – اصل تعیین سرنوشت – اصل حاکمیت قانون –نظریه قرارداد اجتماعی – نظریه دستورگرائی – اصل کنترل قدرت سیاسی .

کرامت انسانی : حق های بشر امروزه مبتنی بر کرامت انسانی است لذا انسانها به آن دلیل صاحب حق می شوند که دارای کرامت ذاتی می باشند . و حق رای یا حق مشارکت سیاسی منبعث از اصل کرامت ذاتی انسان است .

اصل برابری سیاسی : افراد همه با هم برابر است و دولت نیز آنها چنین رابطه ای داشته باشد .

اصل عدم تبعیض : پایه ایده دمکراتیک اصل عدم تبعیض است . در نظام دمکراتیک  افراد از حیث ذاتی و ماهوی با هم برابر و دارای خصلت ارزشی برابر گونه می باشند .

اصل تعیین سرنوشت : یکی از واضح ترین و اساسی ترین تضمین های تامین ارزش های کرامت انسانی برابری ارزشی استقلال و خود مختاری و آزادی است .

واژه تعیین سرنوشت : به معنی خود حاکمی است . این واژه دلالت بر سرنوشت شخصی و اجتماعی افراد یک فرایند بدون اجبار با ماهیت اراده ازاد است و نمود و تجلی بخش استقلال مختاریت مردم در تعیین وضعیت سیاسی و اجتماعی اشان است .

اصل تعیین سرنوشت در اسناد بین المللی : بنیادهای تاریخی این اصل را باید در جنبش های استقلال طلبانه یا نهضت های انقلابی تازه جستجو کرد .

این اصل در منشور ملل متحد به عنوان یکی از پایه های روابط بین المللی و گسترش روابط دوستانه میان ملل بر پایه احترام به اصل برابر حقوق و خود مختاری ملل (بند ۲ماده ۱)معرفی شده است .

مفهوم اصل تعیین سرنوشت :

اساساً اصل تعیین سرنوشت حق مردم به تعیین تقدیر و سرنوشت خود به طور فردی و جمعی است . در عمل این حق به مردم  اجازه می دهد ُتا وضعیت سیاسی ساختار سیاسی ، اجتماعی فرهنگی خویش را رقم بزنند و توانا به تعیین نوع و محتوای ساختار حقوقی و سیاسی کشور خود باشند .

حق مذبور معنی و مفهوم خود را بیش تر در یک نظام دموکراتیک پیدا می کند .

اصل حاکمیت قانون : مهم ترین خصیصه اصل حاکمیت قانون این است که بر جامعه و امور عمومی  قانون حکومت داشته باشد نه افراد . به عبارتی تفاوتی وجود دارد بین حاکمیت قانون و حکومت افراد

نظریه قرارداد اجتماعی : اندیشه قرارداد اجتماعی از مباحث بسیار مهم در حوزه سیاست حقوق و شکل گیری جامعه سیاسی و نظام دموکراتیک است . ایده قرارداد اجتماعی از لحاظ تاریخی و فلسفی به یونان باستان و در آرای سقراط افلاطون ارسطو بر می گردد .

نظریه دستور گرائی : دستور گرائی یا مشروطه گرائی ایده ای است که مبتنی بر محدود کردن دولت به وسیله قانون و مستلزم توازن میان قوای حکومتی از یک طرف و حفظ و حمایت از حقوق و آزادی های افراد از طرف دیگر است .

اصل کنترل قدرت سیاسی : کنترل و محدودیت قدرت متاثر از اندیشه مشروطه گرائی شکل گرفته است .

در نظام های مردم سالار چون حکومتها بر اساس رضایت و خواسته ازادانه مردم شکل می گیرند مردم نقش اساسی و حیاتی از طریق مکانیزم نظارت بر حکومت را دارا می باشند لذا قدرت علاوه بر اینکه بهتر محدود می شود منجر به هدایت حکومت در مسیر صحیح و خواست های مشروع شهروندان می شود .

تاریخچه تدوین قانون اساسی : ایده تدوین به قرن ۱۸و ۱۹برمی گردد زمانی که تحولات عمده ای در غرب همچون انقلاب رنسانس،  انقلاب صنعتی عصر روشنگری ، تفکر مردم سالاری ، حاکمیت قانون و ازادی خواهی اتفاق افتاد . یکی از نتایج تحولات عصر روشنگری ظهور جنبش دستورگرائی یا قانون اساسی بود .

مفهوم قانون اساسی : قانون اساسی عالی ترین قانون حاکم در کشور است و مبین قواعد اساسی و بنیادی  یک ملت و دولت است که نحوه  استقرار سازمانها و نهادهای حکومت را مشخص می نماید . همچنین حوزه و قلمرو صلاحیتی قوای حاکم در کشور را معین می کند و تضمین بخش حقوق و آزادی های ملت می باشد .

ویژگیهای قانون اساسی شایسته :

تضمین حقوق ملت – پذیرش حاکمیت مردم – حاکمیت قانون – کلی بودن – برتر بودن – درج ارزشهای اجتماعی – مبتنی بر اصول و قواعد کلی حقوق – محدودیت قدرت سیاسی  .

ایجاد قانون اساسی :  قانون اساسی در معنای موسع و ماهوی از زمان پیدایش زندگی اجتماعی و وجود روابط سیاسی میان حاکمان و شهروندان می تواند شکل بگیرد اما از جهت شکلی و مضیق طی حوادث و وقایع ویژه و مهمی پا به عرصه وجود می نهد که عبارتند از : فرمان حکام – تحولات عمده و بزرگ – ایجاد کشورهای جدید .

نهاد واضع قانون اساسی : قواعد قانون اساسی به جهات پایان دادن به ابهامات تناقضات قواعد عرفی جلوگیری از اعمال سلیقه ها و برقراری ثبات و یکپارچگی در زمامداران باید تدوین گردد .در حقوق اساسی به واضع قانون اساسی قوه موسس گفته می شود .

تفسیر قانون اساسی : تفسیر قانون اساسی به معنای تعیین معنای یک متن و قلمرو ان در مقام اجرا است .راجع به شیوه تفسیر مکاتب مختلفی وجود دارد که در یک طبقه بندی کلی به دو مکتب تفسیر لفظی یا تحلیلی –و مکتب تحقیق علمی آزاد تقسیم می شوند.

بازنگری در قانون اساسی : بازنگری در قانون اساسی راهکاری است جهت دستیابی به شیوه های مطلوب و جدید زمامداری ،حمایت و صیانت مقتضی از حقوق و آزادی های ملت است ،نه اینکه فضای استبداد و دیکتاتوری حاکمان افزایش یابد  .

انواع قانون اساسی : بر اساس معیار مدون و غیر مدون : بر اساس این معیار برخی کشورها قواعد اصول قانون اساسی را تدوین و تصویب ننموده اند و به صورت نانوشته و عرفی لازم الاجرا می باشد .

بر اساس معیار بازنگری : بر اساس این معیار برخی قوانین اساسی بدون قید و شرط چندان مهم و سختی به سادگی قابل اصلاح و بازنگری می اشند که به انها قوانین اساسی انعطاف پذیر یا نرم گفته می شود .

تصویب قانون اساسی : شیوه غیر مردم سالار – شیوه مختلط- شیوه غیر مردم سالار

شیوه غیر مردم سالار : این روش معمولاً در کشورهایی انجام می شود که اداره عمومی به اتکا و مشارکت فعال مردم نیست و به نوعی قانون اساسی توسط حاکمان و با اراده آن ها وضع می شود و مردم چندان دخالتی در فرآیند تصویب ان ندارند .

شیوه مختلط: در این روش اصول قانون اساسی توسط نمایندگان ملت و شاه یا حاکم وضع می شود .

شیوه مردم سالار : در این شیوه مردم یا از طریق نمایندگان خود تحت عنوان مجلس موسسان یا به طور مستقیم (همه پرسی) دست به وضع قانون اساسی می زنند .

صیانت از قانون اساسی : صیانت از قانون اساسی به مجموعه نهادها و  ساز و کارهایی  اطلاق می شود که به وسیله آنها بدون هیچگونه محدودیتی برتری قانون اساسی بر همه قوانین و قواعد فرودین دیگر تضمین می گردد .شیوه های مختلف صیانت و پاسداری از قانون اساسی : صیانت و کنترل غیر  رسمی – صیانت رسمی

صیانت و کنترل غیر  رسمی : در این طریق توسط  شهروندان و نهادهای مدنی و رسانه ها صورت می گیرد .

صیانت رسمی : شیوه ای که به موجب قانون (اساسی یا عادی )نهادهای حکومتی امر کنترل و پاسداری از قانون اساسی را بر عهده می گیرند و مکلفند در چارچوب مشخص و معین حفاظت از قانون اساسی را انجام دهند .

صیانت رسمی شامل :  پاسدار تقنینی – پاسدار قضایی- پاسدار ویژه

پاسدار تقنینی : قوانین عادی توسط  مجالس قانون گذاری وضع می شوند لذا مهم ترین وظیفه پارلمان وضع قوانین متناسب با نیازها و ارزشهای حاکم بر اجتماع می باشد .

پاسدار قضایی : یکی از موثر ترین نظارت ها بر اعمال و تصمیمات حکومتی کنترل قضائی است .

پاسدار ویژه : برخی از کشورها یک نهاد ویژه و تخصص را در خصوص کنترل و صیانت از قانون اساسی در نظر گرفته اند . در این شیوه یک نهاد تقریباً مستقل از قوای حاکم امر انطباق قانون عادی را با قانون اساسی بر عهده دارد .

مفهوم دولت : دولت را در ساده ترین شکل می توان یک تشکل ساسی دانست که قدرت برتر را در داخل مرزهای تعریف شده سرزمینی ایجاد کرده و اقتدار را از طریق مجموعه ای از نهادهای دایمی اعمال می کند .

دولت به معنای خاص state : قوه مجریه و هیات وزرا مد نظر می باشد .

طبقه فرمانروایان : چنین معنایی از دولت دلالت بر روابط فرمان روایان و شهروندان در داخل کشور می نماید و به نوعی تجسم بخش روابط متقابل جبهه حاکمان و مردم می باشد .

حکومتGoverment : از طریق ان وظایف دولت و حاکمیت عملی و اجرائی می شود .

تفاوت دولت با حکومت :

۱-دولت یک تشکل کلی است که تمام نهادها را در حوزه عمومی و نیز کل شهروندان را شامل می شود اما حکومت بخشی از دولت محسوب می شود که از طریق آن اقتدار دولتی اجرا می شود ۲- وجود دولت دائمی است ولی حکومت می تواند موقت باشد .

عناصر تشکیل دهنده دولت : ۱- ملت یا گروه و یا جمعیت ۲-سرزمین یا قلمرو ۳- قدرت عالی سیاسی

تعریف ملّت : متشکل از اجتماعی از انسانها با اشتراک فراوان در سرزمینی جهت تحقق هدفهای مشترکی با همدیگر زندگی می کنند .

ملت یکی از عناصر تشکیل دهده پدیده دولت می باشد و در صورت نبود آن دولت شکل نمی گیرد .

عوامل تشکیل دهنده ملت : دو عامل اساس در تشکیل گروه انسانی و ملت تاثیر گذار می باشند :۱-عوامل مادی و عینی ۲-عوامل ذهنی و روانی

عوامل مادی و عینی : عواملی هستند که قابل مشاهده و رویت می باشند و چندان با روحیات و ارزشهای مردم مرتبط نمی باشد .

عوامل ذهنی و روانی : عواملی هستند که بیشتر با روحیات ارزش ها ، تعلقات، احساسات و عقلانیت بشری مرتبط می باشند .

تفاوت ملت و دولت :امت یک واژه ای است که از تعالیم اسلامی نشات گرفته است و مفهومی عقیدتی و محدود به مرز سرزمین خاص نمی شود . (امت حزب الله ) .ولی ملت مربوط به سرزمین خاص است که جمعیتی تحت حاکمیت سیاسی در آنجا زندگی می کنند .

تعریف سرزمین : سرزمین فضای زیست یک کشور محدوده جغرافیایی است که با مرزهای کمابیش ثابت معین و مشخص شده است .

رابطه حقوقی سرزمین با قدرت سیاسی : ۱- با مشخص شدن قلمرو و محدوده سرزمین است که حدود اعمال قدرت و فرمانروایی دولت بر اشخاص مشخص می شود .۲- دولتها مکلفند بر اساس منشور سازمان ملل متحد به حاکمیت ملی و سرزمینی یکدیگر احترام قائل شوند .

محدوه سرزمین : به جهت رعایت نظم جهانی و همزیستی مسالمت آمیز چارچوبه و محدوده سرزمین باید محدود و مشخص باشد .

قدرت عالی سیاسی : قدرت عالی سیاسی به عنوان مهم ترین رکن دولت برترین قدرت موجود در جامعه است و عالی ترین اراده ممکن و حاکم بر سایر اراده ها در جامعه می باشد .

عوامال مختلفی موجب برتری قدرت عالی و تبعیت شهروندان یا الزام سیاسی از آن شده است که در یک نگرش کلی به عنوان مادی و معنوی تقسیم می شوند .

حاکمیت :در این که چرا شهروندان از قدرت عالی سیاسی تبعیت می کنند مهم ترین عامل اعتقاد به حقانیت قدرت حاکم می باشد .

مفهوم مشروعیت : اساس بحث مشروعیت فهم و درک قدرت و ایجاد پذیرش برای اعمال آن بر شهروندان توسط فرمانروایان است .

مفهوم حاکمیت : حاکمیت در ساده ترین معنی عبارت است از اصل قدرت مطلق و نامحدود

مفهوم حاکمیت از ابعاد مختلف : بعد داخلی : به معنی وجود یک قدرت یا  اقتدار عالی در داخل کشور است .

بعد خارجی : مشخص کننده شخصیت متمایز حقوقی و سیاسی دولت –کشور و استقلال و عدم وابستگی آن در ارتباط با سایر دولت –کشورهاست .

بعد سیاسی: حاکمیت به قدرت سیاسی نامحدودی مربوط می شود . بعد حقوقی : اقتدار حقوقی عالی است .

منشا حاکمیت : منظور از منشا حاکمیت پیدا کردن سرپشمه اقتدار دولت و صلاحیت فرمانروایی موجود در جامعه است و این که ریشه و پایه صلاحیت دولت از کجا نشات می گیرد نظریات و دیدگاههای مختلفی وجود دارد . ۱-نظریه حاکمیت الهی (تئوکراتیک) ۲- نظریه حاکمیت ملی –مردمی (دمکراتیک )

۱-نظریه حاکمیت الهی (تئوکراتیک) : مبنای این نظریه به اراده خارج از بشر برمی گردد و به گونه ای برای حاکمیت منشا ماورائی قائل می باشد .حاکمیت الهی در طول تاریخ در شکل ها و قالب های مختلفی نمود پیداکرده است . قالب انسان-خدایی : بر اساس این قالب انسان با اوصاف خداوند در زمین ظاهر می شود .

قالب مقام الوهی : در این قالب حاکمان در فرمانروایی الهی سهیم اند و به خاطر ارتباطاتی که با خداوند دارند از مقام الواهی برخوردار می باشند .

قالب حق الهی : این شکل مبین تفویض حق فرمانروایی خداوند به حاکم روی زمین است .

قالب رسالت : رسالت اصلی ترین شکل حاکمیت الهی است در این قالب حاکمیت اساساً از آن خداست .

۲- نظریه حاکمیت ملی –مردمی (دمکراتیک ) : این نظریه در دو مرحله فکری حاکمیت مردم و حاکمیت ملی شکل گرفته است . بنیان های فکری این نظریه به یونان باستان و عصر پس از رنسانس و اصلاحات مذهبی در غرب بر می گردد . نتیجه اینکه به موجب این نظریه اراده مردم مستقر در ملت است و ملت در حکم واحدی است که به هیچ وجه قابل تبدیل به حاصل جمع افراد تشکیل دهنده آن نیست .

ساختار و ترکیب دولت : ۱-دولت بسیط۲- دولت مرکب

۱-دولت بسیط : دولت بسیط یک دولت تک ساخت،  تک بافت،  واحد ،یکپارچه و به نوعی وحدت گرا محسوب می شود . دولت بسیج دارای سه گونه وحدت می باشد : ۱-وحدت ساختار ۲-وحدت جماعت ۳-وحدت سرزمین

با توجه به به گستردگی جمعیت و سرزمین و به منظور تسهیل مدیریت عمومی کشور و در نظر گرفتن وضعیت های جغرافیایی ، اداری ، فرهنگی ، اقتصادی و غیره ، کشور بسیط به دونوع ساده (متمرکز)و پیچیده (غیر متمرکز ) تقسیم می شود .

الف : دولت بسیط ساده یا متمرکز : دولتی است که همه نقاط کشور تابع یک مرکز است که فرماندهی و تصمیم گیری تمام امور ملی و محلی را برعهده دارد و تمام امور توسط ماموران مرکزی اداره می شود .

تمرکز: تمرکز یک نوع سیستم سازمانی و اداری و سیاسی است که در آن تصمیم گیری درباره کلیه امور عمومی مهم اساسی در دست دولت یعنی بالاترین شخص حقوقی کشور جمع شده است .

ب: دولت بسیط پیچیده یا غیر متمرکز: بافت این کشور در راستای کار آمدی مدیریت عمومی کشور استفاده از مقتضیات و ظرفیت های محلی و خارج از مرکز و افزایش مشارکت مردم و تصمیم گیریهای عمومی محلی و جلوگیری از مشکلات مختلف مدیریتی ناشی از گستردگی سرزمینی و جمعیتی طراحی شده است .( شورای شهر )

۲- دولت مرکب  : برخی از کشورها بنا به ملاحظات مختلفی ممکن است از جهاتی دارای اشتراک مساعی و منافع مشترک شوند که در اصطلاح حقوق اساسی تشکیل دهنده یک دولت مرکب می شوند .

برای تحقق دولت مرکب شرایط ذیل لازم می باشد :

*وجود چند دولت مستقل * انتقال بخشی از حاکمیت خود به دولت مشترک و متحد * حفظ شخصیت حقوقی و سیاسی خود * ایجاد نهادها و ساختارهای مشترک .

انواع دولت مرکب : الف : اتحاد شخصی ب: اتحاد واقعی ج : کنفدراسیون د : فدرال

الف : اتحاد شخصی : شکلی از دولت مرکب است که دو یا چند کشور پادشاهی ضمن حفظ شخصیت حقوقی سیاسی خود دارای یک پادشاه باشند .

ب: اتحاد واقعی : هرگاه چند کشور پادشاهی با داشتن حاکمیت و استقلال حقوقی و سیاسی خود با سپردن برخی اختیارات حاکمیتی به دولت مشترک تحت سلطنت پادشاهی مشترک قرار می گیرند ، اتحاد واقعی پدید می آید .

ج : کنفدراسیون : در نتیجه اتفاق چند دولت مستقل ایجاد می شود .

شرایط لازم برای تحقق کنفدراسیون :

*وجود چند کشور مستقل و حاکم *وجود یک معاهده با ماهیت بین المللی *وجود نهادهای لازم برای اداره امور اتحادیه و تصمیم گیری آن * کشورهای عضو کنفدراسیون آن چنان در نهادهای مرکزی تحلیل نمی روند که شخصیت حقوقی و حاکمیت آنها از میان برود . * هر کدام از کشورهای عضو می توانند به سهولت و به تصمیم خود از این اتفاق خارج شوند . *قاعدتاً قوه مقننه ای پیش بینی می شود که می تواند در چارچوب معاهده نامه کنفدراسیون قواعد و قوانین مربوطه به سراسر قلمرو کنفدراسیون را وضع کند .

مهم ترین خصایص کنفدراسیون عبارتند از :*ایجاد نهادهای مشترک و سپردن برخی اختیارات از سوی دولت ها به دولت مرکزی * هر یک از دولتهای عضو دارای سرزمین و تابعین مخصوص به خود هستند *از لحاظ بین المللی صلاحیت تنظیم روابط دیپلماتیک متعلق به هریک از دولتهای عضو می باشد و به دولت مرکزی تفویض نمی گردد .*قدیمی ترین کنفدراسیون شکل گرفته کشورهای سوئیس و امریکا می باشند که در حال حاضر به صورت فدرال اداره می شوند .

د : فدرال : کشور فدرال به عنوان نوعی از دولت مرکب از اجتماع چند دولت مستقل تشکیل می شود که می خواهند در زمینه های مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، و غیره پیوندهایی با همدیگر داشته و به عنوان یک دولت بزرگتر در صحنه جهانی حاضر شوند .

سه قانون عمده نیز برای ایجاد فدرال ضروری است :*قانون تفکیک و توزیع صلاحیت *قانون خود مختاری *قانون مشارکت

خصایص دولت فدرال : * تعیین وظایف دولتهای عضو و دولت مرکزی به موجب قانون اساسی مشترک – روابط بین دولتهای عضو از نوع حقوق اساسی داخلی است نه حقوق بین الملل لذا دولت مرکزی از طرف آنها در مناسبات بین الملل حضور دارد .*وجود نهادهای مشترک در قالب قوای مقننه قضائیه و مجریه و ارتش و پول واحد در دولت مرکزی و استقلال هر یک از قوای مذکور در داخل کشورهای عضو *اصل برابری هر یک از دولتهای عضو بر اساس قانون خود مختاری به خاط اینکه دولتها از لحاظ حاکمیت باهم برابرند .*هر یک از دولتها دارای قانون اساسی مجزا و هماهنگ با قانون فدرال می باشد . *هماهنگی تصمیمات و اقدامات دولتهای عضو با دولت مرکزی در چارچوب قانون اساسی .*درصحنه بین المللی دولتهای عضو به دلیل سپردن شخصیت خود به دولت مرکزی مطرح نیستند و از نظر تابعیت و سرزمین نیز به صورت واحد و یکپارچه در قالب دولت مرکزی تجلی می یابند . *حل و فصل اختلالات دولتهای عضو بر اساس قانون اساسی فدرال و بر اساس قواعد حقوق اساسی توسط قوه قضائیه فدرال انجام می شود .

تفاوت کنفدراسیون با فدرال :

*تنظیم روابط با دولتهای عضو در کنفدراسیون از نوع حقوق بین الملل می باشد در حالی که فدرال بر اساس حقوق اساسی داخلی است .*در کنفدراسیون هر یک از دولتها شخصیت بین المللی خود را از دست نمی دهند ان این امر در فدرال توسط دولت مرکزی انجام می گردد . *در کنفدراسیون هر یک از دولتها دارای تابعین و سرزمین مختص به خود می باشند اما در فدرال تمام شهروندان دولتهای عضو تابع دولت مرکزی هستند .

رژیمهای سیاسی :

مفهوم رژیم  سیاسی : رژیم سیاسی نمودار بافت نهاد های سیاسی و شیوه اعمال قدرت سیاسی است .

نظریات : ارسطو –منتسکیو- روسو- لیکاک

ارسطو : *معیار نفع و مصلحت عمومی * معیار مشارکت در حکومت و تعداد زمامداران

منتسکیو : وی حکومت را بر بر اساس این امر که یک اصل و یک طبع دارند تقسیم بندی می نماید .

روسو : وی برحسب تعداد زمامداران  رژیمهای ساسی را به :*سلطنتی (یک نفری ) *آرسیتوکراسی یا نجیب سالاری (چندنفری ) .که حکومت در دست گروه و طبقه ممتاز و خاصی که معمولاً اشراف زادگان می باشند قراردارد .* دمکراسی (همه سالاری ) که حکومت در دست مردم اداره می شود .

لیکاک : وی در تقسیم بندی کلی رژیمهای سیاسی را به دو دسته استبدادی و و دمکراتیک تقسیم می نماید .

انواع رژیمهای سیاسی : رژیمهای غیر دمکراتیک – رژیمهای دمکراتیک

رژیمهای غیر دمکراتیک : تعریف : عدم مشارکت مردم در اعمال حاکمیت و یا نقش بسیار کم مردم که

عبارتند از : *خودکامگی *دیکتاتوری *پادشاهی *آرسیتوکراسی (نجیب سالاری )

خودکامگی : رژیمی خودکامه است که کلیه قدرت سیاسی در دست فرد خود کامه باشد  و در اعمال آن مقید به ارزشهای انسانی و حقوق بشری و قانون و ضوابط خاصی نیست و هرگونه که  اراده نماید قدرت را اعمال می نماید که بدترین نوع حکومت یا استبدادی تلقی می شود .

دیکتاتوری : فرمانروائی در رژیمهای دیکتاتوری نیز با ابتکارات فرد دیکتاتور صورت می گیرد .

پادشاهی : رژیم پادشاهی یا سلطنتی معمولاً توسط فرد پادشاه یا ملکه اداره می شود و مردم چندان نقشی در اعمال فرمانروائی ندارند .

آرسیتوکراسی :واژه ارسیتوکراسی از واژه یونانی آریستوس به معنی بهترین گرفته شده است . در این رژیمها قدرت سیاسی در کف طبقه اجتماعی است که شایستگی و زندگی انها در قیاس با دیگران مشخص است . اعضای طبقه فرمانروا از لحاظ نظری بهترین نخبگان هستند . چنین رژیمهایی نیز به دلیل عدم مشارکت همگانی مردم جزء رژیمهای غیر دمکراتیک قرار می گیرند .

رژیمهای دمکراتیک :  تعریف : رژیمهای دمکراتیک یا همه سالار رژیمهایی هستند که حق حاکمیت متعلق به همه مردم فرض می شود و حکومتی است که به قدرت فرمانروائی توسط مردم یا از طریق نمایندگان آنها اعمال می شود .  رژیم دمکراتیک مبتنی بر تفکر دمکراتیک است .

مبانی فکری رزیم دمکراتیک متاثر از اندیشه های حکومت مردم در یونان باستان و محصول دوران اصلاح طلبی در غرب می باشد که از قرن شانزدهم به بعد در پی تحولات انقلاب رنسانس و انقلاب صنعتی و عصر روشنگری آغاز گردید .

شرایط تحقق رژیم دمکراتیک :  *همگانی بودن مشارکت * آزادی مشارکت *کثرت گرائی و تعدد اندیشه و حزب * تصمیم اکثریت و حقوق اقلیت *تناوب قدرت و حاکمیت قانون .

شاخصه های رژیم دمکراتیک : انتخابی آزاد و منصفانه * دولت شفاف و پاسخ گو * حقوق مدنی و سیاسی *جامعه مدنی

رژیم دمکراتیک مستقیم : نوعی از دمکراسی است که حق حاکمیت در میان شهروندان بنا به قاعده برابری افراد و قاعده هر شخص یک رای توزیع شده است . در قرت هجدهم روسو مسئوله دمکراسی مستقیم را مطرح نمود و با مطرح کردن نظریه اراده همگانی و عمومی نقش زیادی  در استقرار حاکمیت مردم و دمکراسی مستقیم داشت .

رژیم دمکراسی غیر مستقیم (نمایندگی ): در این شکل مردم با انتخاب نمایندگان خود در قالب انتخاب قوای حاکم به ویژه پارلمان اداره عمومی را به دست می گیرند . چنین روشی مصادیق ذیل را دارد :

*پله بیسیت (حکم مردم ) *همه پرسی * ابتکار عام * گزینش گری

اصل تفکیک قوا :

مفهوم تفکیک قوا :منشا این اصل را باید در حکومتهای مختلط و مرکب یافت که نخستین بار  در اندیشه سیاسی یونانیان مطرح شد .

نظریات : نظریات بیشتر در راستای مبارزه با خودکامگی و استبداد و در مسیر استقرار نظام مردم سالار بود .

ارسطو : در تعامل و روابط قوا با یکدیگر از نظر ارسطو  می توان قائل به نظام اختلاط قوا شد یعنی نوعی تداخل در بین قوا وجود دارد .

جان لاک : وی بیش تر عقاید سیاسی و حقوقی خود را در کتاب مشهوری به نام ((رساله ای در باب حکومت مدنی ))نگارش نمود .

منتسکیو : منتسکیو در کتاب بسیار مشهورش ((روح القوانین ))بیش تر اندیشه های حقوقی و سیاسی خود را به نگارش درآورده است .وی اهمیت زیادی را برای آزادی قائل بود و بر اساس چنین مفهومی نظریه تفکیک قوای خود را مطرح کرده است .

روسو : روسوبا الهام از نظام فکری حقوقی طبیعی در پی استقرار دمکراسی و نظام مردمی بود . عمده دیدگاههای وی در خصوص حکومت در کتاب ((قرارداد اجتماعی ))درج شده است .. وی بهترین نوع حکومت را دمکراسی می داند و برای رسیدن به دمکراسی باید مردم طی یک قرارداد اجتماعی جامعه سیاسی را به وجود آورده و قدرت از سوی هیات حاکمه که همان مردم هستند اعمال شود و در واقع حاکم واقعی مردم می باشند که در قالب قوه مقننه تجلی می یابد .

نتایج نظریات نظریات تفکیک قوا : ۱ تفکیک قوا افقی و مطلق قوا۲-تفکیک قوا عمودی و نسبی قوا

۱ تفکیک قوا افقی و مطلق قوا: تفکیک افقی قوا یا سیستم تعادل و توازن قوا از دستاوردهای نظریه منتسکیو در خصوص اصل تفکیک قوا محسوب می شود . بر اساس نظریات منتسکیو در این تفکیک ، هریک از قوای حاکم دارای وظایف و مستقل از یکدیگر می باشند و در عرض یکدیگر قراردارند نه در طول همدیگر . به بیانی دیگر هر یک از قوا از لحاظ مراتبی و سازمانی تابع یکدیگر نیستند .

۲- تفکیک قوا عمودی و نسبی قوا : این نوع تفکیک متاثر از اندیشه های روسو در نظریه تفکیک قوا شکل گرفته است . .

عمودی بودن و نسبی بودن روابط قوا به این دلیل است که قدرت و حاکمیت واقعی ، متعلق به مردم است که در قالب قوه مقننه نمود پیدا می کند و از مسیر قوه مذکور به سایر قوا و نهاد های دیگر بشری می یابد ، لذا قوه مجریه با اتکا به ابتکار قوه مقننه تشکیل و تحت نظارت و نفوذ این قوه قرار می گیرد .

انواع رژیمهای سیاسی از منظر تفکیک قوا : ۱- رژیم ریاستی ۲-رژیم پارلمانی – ۳-رژیم نیمه ریاستی – نیمه پارلمانی

۱- رژیم ریاستی : رژیم ریاستی متاسر از اندیشه تفکیک مطلق قوا (افقی)شکل گرفته است و واژه ریاستی مبین قدرت نمایی و گستره اختیارات ویژه و مستقل رئیس جمهور در اداره قوه مجریه و تاثیر گذاری ناچیز قوه مقننه بر قوه مجریه است .  ۲- رژیم پارلمانی : متاثر از اندیشه های روسو و تفکیک نسبی قوا (عمودی ) رژیم پارلمانی تاسیس شده است . در این رژیم برتری خاصی توسط قوه مقننه بر قوه مجریه اجرا می شود .

۳-رژیم نیمه ریاستی – نیمه پارلمانی : مصداق بارز این رژیم کشور فرانسه و تلفیقی از ویژگیهای رژیم پارلمانی و رژیم ریاستی است هرچند برتری پارلمان بیش تر به چشم می خورد . کشور ایران رژیم نیمه پارلمانی – نیمه ریاستی محسوب می شود .

تدوین علیرضا مقیمی

والسلام .

 

14 پاسخ به “خلاصه ای از حقوق اساسی”

  1. choossy گفت:

    buy stromectol for people tablets Clinical utility of microarrays current status, existing challenges and future outlook

  2. Zorbine گفت:

    Quantification of outer nuclear layer thickness H and outer segment length I across the central meridian of the retina at 20 positions along the inferior superior axis mean SD, n 4 for cre positive; n 5 for cre negative mice tamoxifen dosage bodybuilding The meeting brought together over 50 adult and pediatric sarcoma experts from different disciplines, patients and patient advocates from Europe, North America and Japan

  3. Idiowaday گفت:

    rx pharmacy coupons ed meds online pharmacy today tamoxifen cost

  4. insevoign گفت:

    azithromycin 500mg ebay Some research suggests that taking a combination product that contains lutein BioAstin daily for 3 weeks before exercise does not reduce muscle soreness after exercise

  5. Steeptant گفت:

    Experimental data showing that ovarian ablation or treatment with antiestrogens, such as tamoxifen Nolvadex or raloxifene Evista, could prevent the development of endocrine sensitive tumors in rats 2 4 supported the initiation of clinical trials in healthy high risk women where to buy priligy

  6. expikekly گفت:

    Pravastatin is indicated for primary prevention of coronary events hypercholesterolemic patients without clinical evidence of coronary heart disease buy cialis uk

  7. illusia گفت:

    Cochrane review on screening for breat cancer with mammography viagra for alzheimer’s Well looks like you got your positive

  8. spursuach گفت:

    sun exposure and doxycycline Enzalutamide inhibits androgen mediated growth in ER breast cancer cells in vitro and in vivo

  9. frats گفت:

    W niedzielę nad ranem za spust pociągnęła ukraińska milicja, a wcześniej, o dziwo, Bruksela. Darmowe gry kasynowe występują również pod postacią: Ruletka online na prawdziwe pieniądze dostarcza olbrzymich emocji i z tego względu jest tak ceniona przez wielu graczy. Istnieje kilkadziesiąt różnorodnych strategii gry, których zadaniem jest zwiększenie szansy na wygranie, a także ograniczenie ryzyka strat. Jak grać w ruletkę na pieniądze aby czerpać z rozgrywki najwięcej korzyści? Wystarczy jedynie zarejestrować się w serwisie i wybrać interesującą nas grę. Pamiętajmy, że ruletka doczekała się wielu odmian z czego najpopularniejsze to: europejska oraz amerykańska. Będąc w grze, wystarczy w dolnym panelu przełączyć tryb gry na wirtualne żetony. W ten sposób możemy dowolną ilość razy zakręcić kołem ruletki nie ryzykując przy tym utratą własnych środków. Wielka szkoda, że ruletka online darmowa w Polsce nie jest na ten moment możliwa dla wszystkich, a jedynie dla użytkowników mieszkających po za granicami naszego kraju.
    http://amindfulgeek.com/forums/users/ezrascales580/
    Postautor: Aja19 » 30 cze 2008, 07:56 Firma zbytnio się tym nie przejęła i zaczęła rejestrować tzw. klony swojej domeny, takie jak pl.unibet-1.com czy pl.unibet-2.com. Gdy i je zablokowano, zaczęły się pojawiać kolejne wariacje – ru22.unibet.com, lt.unibet-18.com. W sumie w rejestrze znajduje się dziś aż 150 witryn zawierających hasło “unibet”. Efekt? Firma dalej działa w Polsce w najlepsze, obecnie po wpisaniu jej nazwy w wyszukiwarkę internauta zostaje przekierowany do adresu pl.unibet-41.com. Domena jest polskojęzyczna, można na niej obstawiać mecze, grać w kasynie online czy umówić się na partyjkę internetowego pokera. Indywidualne Porady Prawne online Więcej o pokerze w polskim internecie będzie dalej, ale skoro już powiedzieliśmy o STS, trzeba w tym miejscu nadmienić także o jedynym polskim, legalnym kasynie online: Total Casino. Jeśli chcesz grać w internetowego pokera w Polsce, to szukaj właśnie tam. Oferta jest zupełnie przyzwoita i ma ten charakterystyczny klimacik obstawiania online.

  10. joict گفت:

    Tudi za raznolikost iger, naredi loterijski dobiček odlične bonuse za prijavo in veliko. Kaj si rekel o pit šef izračun svojo igro, ki plačujejo z gotovino ali darilnimi karticami. Eden od njih je NetEnt, Razburljivo igro. Medtem ko se registrirate za igralca kartice bo večina igralnice vam zabavno knjigo s kuponi za popuste v svojih igralniških restavracijah, casino z brezplačnim depozitom ko operater odlično deluje na večini mobilnih naprav. Nato izberite znesek, če so posodobljene in imajo dostop do dobre internetne povezave. Polityka przetwarzania danych osobowych może być na bieżąco weryfikowana i w razie potrzeby aktualizowana. Modyfikacje mają na celu uwzględnienie zmian w praktykach Kancelarii dotyczących postępowania z danymi osobowymi i wzmocnienie systemu ochrony danych osobowych.
    https://cashywrm555432.bloggactivo.com/16653413/casinoji-bonus-no-deposit-bonusi
    Progresivni jackpoti so, večje bodo nagrade. Spremljamo tudi najnovejše novice o zakonodaji, kot so namizne igre. Zato proizvajalci poskušajo ustvariti zanimive modele, video poker ali video igralni avtomati. Če iščete reže za pravi denar, nato pa najboljše spletne igralnice naštejejo te igre in igralci v njih uživajo. Je igranje slotov dober način za zaslužek, povezano z dejavnostmi video igralnih avtomatov z ničelnimi stroški na Slotsupu in uživajte v idealu. Prizorišče, ki je lahko ista kreditna kartica. Ali potrebujete več prednosti, ki ste jo uporabili za polog v igralnici. Bluestacks 4 je zdaj zelo dobro optimiziran za igranje iger Android, brezplačni spletni igralni avtomati brez nalaganja igrajte brezplačno faksu.

  11. tydrala گفت:

    stromectol 12mg for sale Bongartz, LG, Cramer, MJ, Braam, B

  12. per گفت:

    Diese gibt es nirgend wo anders und zudem bieten diese exklusiven Casino Bonus Codes noch deutliche höhere Boni oder Freispiele, als die normalen Angebote im betreffenden Echtgeld Casino. Sie finden diese bei uns als Banner oder in den entsprechenden Rubriken zu den verschiedenen Online Casino Boni. Auch unserer Facebook-Seite ist eine gute Anlaufstelle für einen Bonus Code, den ab und an gibt es auch hier für Sie einen exklusiven Code über eines unserer Gewinnspiele oder Verlosungen ab zugreifen. Da die Webseite von VulkanBet sich beim Aufrufen per MobilgerГ¤t optimal anpasst und komfortabel bedienen lГ¤sst, konnte auf eine spezifische VulkanBet App ohne QualitГ¤tseinbuГџen verzichtet werden. Anstatt eine App downloaden zu mГјssen, kann das Angebot einfach mit dem Smartphone oder Tablet aufgerufen werden und funktioniert hervorragend. So hat jeder Nutzer dieselben Vorteile als Spieler, ob nun per Desktop oder Mobile. Alle Spiele, Serviceleistungen, Kontoverwaltungen oder auch der VulkanBet Bonus ohne Einzahlung kГ¶nnen von jedem GerГ¤t aus abgerufen werden.
    https://rylangbly500834.shotblogs.com/jackpot-gratis-online-28933447
    Einarmiger Bandit MAXI LCD 4.0 MietgerГ¤t fГјr Generalli Investment wollte mit C# (diese mal Windows Forms, keine Konsole) einen einarmigen Banditen programmieren. Angeboten wird ein Einarmiger Bandit Bally Double Time aus meiner Privatsammlung. Das GerГ¤t ist dem… Texas und kein Ende / Lucky Luke Bd.85 Einarmiger Bandit MAXI LCD 4.0 MietgerГ¤t fГјr Generalli Investment wollte mit C# (diese mal Windows Forms, keine Konsole) einen einarmigen Banditen programmieren. UngГјltiger Wert wollte mit C# (diese mal Windows Forms, keine Konsole) einen einarmigen Banditen programmieren. Lucky Luke gegen Phil Steel / Lucky Luke Bd.83 Verkaufe Einarmiger Bandit Spielautomat Spardose – siehe Fotos Wo kГ¶nnte man den Verkaufen… Angeboten wird ein Einarmiger Bandit Bally Double Time aus meiner Privatsammlung. Das GerГ¤t ist dem…

  13. per گفت:

    Neben dem Bonus ohne Einzahlung, der meistens in Form von Freispielen ausgeschüttet wird, gibt es noch viele weitere Alternativen. Hinzu kommt, dass nicht nur Merkur solche Promotionen anbietet, sondern es auch Boni von NetEnt, Microgaming oder Play n’Go gibt. Der häufigste Bonus, den es in Verbindung mit Merkur gibt, ist der übliche Willkommensbonus, der ausschließlich an neu registrierten Spielern als Belohnung für eine erste Einzahlung ausgeschüttet wird. Im Unterschied zu einem No Deposit Bonus dürfen in der Regel sogar nicht nur die Gewinne, sondern auch das Bonusgeld nach Erfüllung der Umsatzvorgaben behalten werden. Wenn Sie sich nach etwas Abwechslung und Spaß ohne großes Risiko sehnen, ist der Merkur Magie Spielautomat genau das richtige für Sie. Bei Merkur Magie handelt es sich um eine Kollektion von Merkurs beliebtesten Automatenspielen, die vielen Spielern bereits aus der Spielothek bekannt sein sollten.
    https://ace-wiki.win/index.php?title=Sputnik_automat
    WГ¤hrend der Saison ist unser Hotel tГ¤glich von 08:00 – 22:00 Uhr geГ¶ffnet. In unserem Fall gehГ¶rt 777 zu den besten Online Casinos Г–sterreich. Unser Team testet alle Arten von Zahlungen, wir werden herausfinden, welche Arten von Boni existieren und wie man sie richtig bekommt, sowie herausfinden, wo man im Online Casino 777 spielen kann. Einen Casino Bonus ohne Einzahlung auf einer deutschen Spieleplattform zu finden, ist eine wahre Besonderheit. Die meisten Online Casinos verlangen nГ¤mlich auch heute noch eine Eigeneinzahlung vom Kunden, bevor Sie eine Bonuszuzahlung oder Casino Freispiele vergeben. Aus genau diesem Grund lohnt es sich, auch einen Blick auf andere beliebte Bonusangebote in deutschen Casinos zu werfen: LigahГ¤rte gesucht … KapitГ¤nin Sina Fuchs zeigt Youngster Maya Sendner die Richtung ? (Foto: Luna Mach VCN77)

  14. suflats گفت:

    buy cialis An implant does not move like a breast

دیدگاهتان را بنویسید