آخرین اخبار

دستورالعمل خرید و فروش ارز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با استناد به قانون پولی و بانکی کشور مصوب ۱۸ تیرماه ۱۳۵۱ و همچنین ماده (۸۱) قانون برنامه پنجم توسعه، «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد» را به بانک های عامل ابلاغ کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این دستورالعمل درصدد است عملیات ارزی […]

اشتراک گذاری
۱۰ مرداد ۱۳۹۵
کد مطلب : 644

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با استناد به قانون پولی و بانکی کشور مصوب ۱۸ تیرماه ۱۳۵۱ و همچنین ماده (۸۱) قانون برنامه پنجم توسعه، «دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد» را به بانک های عامل ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این دستورالعمل درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعّالان اقتصادی را کاهش دهد.

براساس این بخشنامه، بانک ها می توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند.
براساس ترتیبات جدید، بانک ها می توانند ارزهای خریداری شده موضوع این دستورالعمل را در چارچوب مجموعه مقررات ارزی و یا از طریق صرافی های معتبر به فروش برسانند، ضمن اینکه فروش ارز خریداری شده به سایر بانک ها و صرافی ها نیز مجاز است. نرخ خرید و فروش ارز بر اساس توافق بانک و مشتری تعیین خواهد شد.
به گزارش ایرنا، رییس کل بانک مرکزی پنجشنبه گذشته در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی، خرید و فروش ارز توسط بانک ها بر اساس ارز آزاد را گامی برای تحقق پیش نیازهای یکسان سازی نرخ ارز اعلام کرده بود.
ولی الله سیف گفته بود که بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی، بانک ها مجازند ارز آزاد مشتری را تحویل گرفته و نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند. همچنین در این دستورالعمل صادرکنندگان می توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک بفروشند و یا سپرده گذاری کنند.
رییس کل بانک مرکزی در عین حال تاکید کرده بود که نرخ ارز تا پایان سال یکسان سازی می شود.

دستورالعمل مزبور را  از   اینجا      دانلود نمائید  .

منبع : سایت بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید